W fabryce Toyoty w Wałbrzychu został utworzony Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych. Zatrudnienie znajdzie w nim kilkanaście osób, którzy w systemie zmianowym będą przeprowadzali testy wytrzymałościowe i zmęczeniowe, a także hałasu i wibracji poszczególnych komponentów stosowanych w elektrycznych przekładniach hybrydowych. Do badań będzie wykorzystywany specjalny tester wytrzymałościowy. Utworzenie nowego działu wiązało się z inwestycją w 19 milionów złotych.
„Powstanie Działu Testów i Oceny Napędów Hybrydowych świadczy o naszej ważnej roli w rozwoju elektromobilnego przemysłu motoryzacyjnego. To dowód na zaufanie, jakim władze koncernu darzą naszą fabrykę, która dzięki powstałemu ośrodkowi badań oraz sześciu realizowanym obecnie projektom związanym z tą technologią staje się europejskim centrum napędów hybrydowych Toyoty” – tak o nowej inwestycji się wypowiedział Dariusz Mikołajczak, prezes fabryki Toyoty w Polsce.
„Dzięki organizacji działu testów oraz specjalnej interdyscyplinarnej grupie pracowników zajmujących się kwestiami lokalizacji komponentów będziemy mogli znacznie szybciej nawiązać współpracę z lokalnymi przedsiębiorstwami, które mogą stać się naszymi dostawcami i jednocześnie częścią hybrydowej rewolucji Toyoty” – podkreślił Zdzisław Konior, Assistant General Manager polskich fabryk Toyoty.
„Z efektów funkcjonowania nowego ośrodka badań będziemy mogli korzystać nie tylko my, ale także europejskie centrum badawcze w Brukseli, które nadzoruje naszą pracę oraz inne jednostki Toyoty na świecie” – dodał Zdzisław Konior.
Wałbrzyski Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych został powołany w związku z rozwojem w zakładach Toyoty w Polsce produkcji niskoemisyjnych elektrycznych napędów hybrydowych. Do końca 2022 roku w fabrykach w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach będzie aż sześć linii produkcyjnych głównych podzespołów hybrydowych. Będą to trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych, a także trzy linie silników zaprojektowanych w architekturze TNGA (Toyota New Global Architecture), które razem z przekładniami elektrycznymi tworzą hybrydowy zespół napędowy. Produkcja silników TNGA o pojemności 1,5 l ruszyła w jelczańskiej fabryce w czerwcu.
W związku z realizowanymi projektami poziom inwestycji w obu zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland do 2022 roku wzrośnie do blisko 5,5 miliardów złotych, a zatrudnienie do ponad 3000 osób.
Hybrydy Toyoty korzystają z dwóch źródeł mocy – benzynowego i elektrycznego. W czasie hamowania energia kinetyczna samochodu hybrydowego jest odzyskiwana i zamieniana na energię elektryczną, dzięki czemu pojazd zużywa mniej paliwa.
Technologia hybrydowa jest postrzegana przez Toyotę jako ważny krok w kierunku elektromobilności. Jest to ekologiczne, a zarazem ekonomiczne i wygodne w użytkowaniu rozwiązanie, które przyczynia się do walki ze smogiem w miastach.
W Polsce Toyota ulokowała pierwszy poza Azją ośrodek produkcji i rozwoju napędów hybrydowych na świecie. Dostarcza on elektryczne przekładnie hybrydowe e-CVT i współpracujące z nimi hybrydowe silniki benzynowe TNGA do niskoemisyjnych samochodów koncernu produkowanych w Europie.
Projekty związane z technologią hybrydową realizowane w polskich fabrykach Toyoty
Podzespół | Zakład produkcyjny | Roczne zdolności produkcyjne (3 zmiany) | Wielkość inwestycji [mln PLN] | Start produkcji |
Elektryczna przekładnia hybrydowa e-CVT do układu z silnikiem 1,8 l | Wałbrzych | 175 tys. | 278 | listopad 2018 |
Silnik 2,0 l TNGA | Jelcz-Laskowice | 312 tys. | 370 | wrzesień 2019 |
Silnik 1,5 l TNGA | Jelcz-Laskowice | 400 | czerwiec 2020 | |
Elektryczna przekładnia hybrydowa e-CVT do układu z silnikiem 1,5 l | Wałbrzych | 175 tys. | 300 | kwiecień 2021 |
Elektryczna przekładnia hybrydowa e-CVT do układu z silnikiem 1,5 l (druga linia produkcyjna) | Wałbrzych | 175 tys. | 600 | do końca 2022 |
Silnik 1,5 l TNGA (druga linia produkcyjna) | Wałbrzych oraz Jelcz-Laskowice | 155 tys. |
TNGA to globalna architektura, w której projektowane są obecnie wszystkie nowe modele Toyoty. Zakłada ona wspólne zasady konstruowania poszczególnych typów podwozi i nadwozi, a także układów napędowych do różnych modeli. Powstające w tej architekturze samochody charakteryzują się m.in. niżej położonym środkiem ciężkości oraz sztywniejszym nadwoziem, co przekłada się na wysoki poziom bezpieczeństwa biernego oraz większy komfort jazdy.
Od strony produkcyjnej TNGA oznacza projektowanie zautomatyzowanych linii produkcyjnych. Są one bardziej wydajne, a ich modułowa konstrukcja umożliwia produkowanie różnych typów podzespołów lub napędów. Kolejną zaletą tego rozwiązania jest większa ergonomia pracy i mniejsza uciążliwość dla środowiska.
TMMP posiada w Polsce dwa zakłady. Fabryka w Wałbrzychu produkuje elektryczne przekładnie e-CVT do niskoemisyjnych samochodów hybrydowych z silnikiem 1,8 l, 1-litrowe silniki benzynowe oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Roczne możliwości produkcyjne zakładu sięgają 175 tysięcy elektrycznych przekładni do napędów hybrydowych, 258 tysięcy silników i 633 tysięcy skrzyń biegów.
W fabryce w Jelczu-Laskowicach produkowane są silniki benzynowe 1,5 l oraz 2,0 l TNGA. Zdolności produkcyjne zakładu wynoszą 312 tysięcy jednostek napędowych rocznie.
Fabryki TMMP zaopatrują montownie samochodów Toyoty oraz Grupy PSA i firmy Lotus, prowadzone przez spółki europejskie w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i Rosji oraz poza Europą: w Republice Południowej Afryki i Japonii.