Rewolucja

Technologia, która zmienia wszystko

Prace nad technologią hybrydową, wodorową i autami elektrycznymi Toyota rozpoczęła równolegle już w 1992 roku. Cztery lata później zaprezentowała pierwsze auto wyposażone w ogniwa paliwowe bazujące na nadwoziu RAV4. Podczas gdy hybrydy weszły do codziennego użytku i zdobyły ogromną popularność, ogniwa paliwowe Toyoty nadal były udoskonalane, tak aby w momencie debiutu oferować maksymalną funkcjonalność, bezawaryjność i bezpieczeństwo.

Historia prac nad technologią wodorową

1992
Technologia wodorowa grafika
Rozpoczęcie prac nad technologią wodorową
1996
Toyota RAV4
Debiut pierwszego auta napędzanego wodorem zbudowanego na bazie Toyoty RAV4
2001
Model koncepcyjny FCEV-3
Pojawiają się kolejne modele koncepcyjne FCEV-3, 4 i 5 bazujące na Toyocie Highlander, a także autobus napędzany wodorem FCHV-BUS1
2002
Toyota FCHV
Toyota uzyskuje licencję na sprzedaż aut napędzanych wodorem, pierwsze sztuki pojawiają się w Japonii i USA
2008
Toyota FCHV-ADV
Zasięg modelu FCHV-ADV na jednym tankowaniu sięga 1100 km
2015
Toyota Mirai
Premiera Toyoty Mirai – pierwszego seryjnie produkowanego auta na wodór
2020
Toyota Mirai - druga generacja
Premiera drugiej generacji Toyoty Mirai

Modele koncepcyjne

Oto niektóre prototypy i auta testowe, które poprzedziły Toyotę Mirai.

  • FCEV-1

    Pierwsze auto Toyoty napędzane wodorem bazowało na modelu RAV4 i zadebiutowało w 1996 roku.

  • FCHV-3, 4 i 5

    Kolejne auta koncepcyjne wykorzystywały nadwozie modelu Highlander. Od 2001 roku Toyota prowadziła w Japonii testy drogowe, aby sprawdzić, jak technologia radzi sobie w rzeczywistych warunkach jazdy.

  • FCHV-ADV

    Pierwszy model wyposażony w wysokociśnieniowy zbiornik wodoru oferował zasięg na jednym tankowaniu przewyższający tradycyjne auta spalinowe.

  • FCV Concept 2013

    Model koncepcyjny, na bazie którego powstała pierwsza generacja Toyoty Mirai, posiadał dwa zbiorniki na wodór umieszczone pod podłogą pojazdu.

Etapy rozwoju

Podobnie jak to było w przypadku hybryd, stoimy u progu wielkiej wodorowej rewolucji i wprowadzenia technologii ogniw paliwowych do szerokiej gamy pojazdów.
Generacja
I
Rola
Premiera prototypu,
dalsze prace rozwojowe
Hybryda
Toyota Prius I generacja
Auto elektryczne na wodór
Toyota Mirai I generacja
Generacja
II
Rola
Seryjna produkcja
Hybryda
Toyota Prius II generacja
Auto elektryczne na wodór
Toyota Mirai II generacja
Generacja
III
IV
Rola
Przeniesienie technologii na inne modele
Hybryda
Toyota - modele hybrydowe Toyota - modele hybrydowe
Auto elektryczne na wodór
Toyota - modele elektryczne na wodór - przyszłość Toyota - modele elektryczne na wodór - przyszłość

Rozwój technologii

Toyota pracuje od lat nad alternatywnymi napędami, sukcesywnie wprowadzając je do masowej produkcji:
Toyota Prius
Hybrydy
Rozpoczęcie prac: 1992
Pierwszy model seryjny: Toyota Prius (1997)
Źródło napędu: silnik spalinowy + silnik elektryczny
Możliwość jazdy w trybie EV
Emisje: CO2, brak emisji w trybie EV
Sprzedaż: 20 milionów
Toyota Mirai
Samochód elektryczny na wodór
Rozpoczęcie prac: 1992
Pierwszy model seryjny: Toyota Mirai (2015)
Źródło napędu: ogniwa paliwowe
Oczyszczanie powietrza z CO2
Emisje: woda
Niebieskie tło Niebieskie tło

Bądź na bieżąco z informacjami na temat technologii wodorowej w Polsce

Zapisz się do newslettera

Dowiedz się więcej

Toyota liderem technologii hybrydowej Toyota liderem technologii hybrydowej Dowiedz się więcej o hybrydach Wodorowa ciężarówka-generator Wodorowa ciężarówka-generator Poznaj wspólny projekt Toyoty i Denyo Druga generacja Mirai Druga generacja Mirai Dowiedz się więcej Czy samochody hybrydowe są tańsze w utrzymaniu? Czy samochody hybrydowe są tańsze w utrzymaniu? Korzyści z posiadania hybrydy Ogniwa paliwowe do bezemisyjnego pociągu Ogniwa paliwowe do bezemisyjnego pociągu Nowatorski program FCH2RAIL Właściciele Toyoty wydają najmniej na naprawy swoich samochodów Właściciele Toyoty wydają najmniej na naprawy swoich samochodów Niezależne testy Podróż po Europie wodorową Toyotą Mirai Podróż po Europie wodorową Toyotą Mirai Arkady Fiedler – PoDrodze Podróż po Europie Toyotą Mirai Podróż po Europie Toyotą Mirai Śledź trasę wyprawy Arkadego Fiedlera Wallbox Home Toyota 22 kW Wallbox Home Toyota 22 kW Wydajne i bezpieczne ładowanie Twojej Toyoty Fascynująca Toyota Mirai Fascynująca Toyota Mirai 50 elektryzujących faktów Fleet Manager Roku 2021 stawia na hybrydy Fleet Manager Roku 2021 stawia na hybrydy Dowiedz się więcej Yaris kontra Yaris Yaris kontra Yaris Przygoński o kulisach testu