1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Toyota wykorzystuje AI do poprawy bezpieczeństwa na drogach
21 grudnia 2023

Toyota rozwija systemy bezpieczeństwa z pomocą sztucznej inteligencji

Toyota Research Institute nieustannie pracuje nad innowacyjnymi systemami i technologiami umożliwiającymi w pełni autonomiczną jazdę. Według najnowszej koncepcji „Driving Sensei” bezpieczeństwo na drogach jeszcze wzrośnie dzięki współpracy człowieka z autem.

Toyota wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI) w celu rozwoju systemów jazdy autonomicznej zwiększających bezpieczeństwo na drogach i ograniczających liczbę ofiar wypadków drogowych. Jednym z nich jest koncepcja „Driving Sensei” autorstwa inżynierów z Toyota Research Institute, która ma za zadanie wspierać kierowcę na co dzień, a przy okazji poprawiać jego umiejętności jazdy.

Dyrektor generalny Toyota Research Institute (TRI) Gill Pratt podkreśla unikalną wartość tych prac: „Bezpieczeństwo jest najwyższym priorytetem Toyoty. Nasze podejście skoncentrowane na człowieku pokazuje lepsze i bezpieczniejsze sposoby współpracy ludzi ze sztuczną inteligencją. Zwiększamy możliwości, opracowując modele, które przewidują zachowanie kierowcy i poprawiają jego umiejętności”.

Współpraca człowieka z autem na jeszcze wyższym poziomie

Inżynierowie z zespołu Human Interactive Driving (HID) w Toyota Research Institute angażują się w rozwój systemów autonomicznej jazdy, skupiając się głównie na aspektach bezpieczeństwa czynnego. Dlatego właśnie koncepcja „Driving Sensei” zakłada ścisłą współpracę kierowcy ze sztuczną inteligencją, wykorzystując technologię uczenia maszynowego w celu ciągłego doskonalenia umiejętności prowadzenia pojazdu.

Dane gromadzone podczas procesu uczenia maszynowego służą zespołowi Human Interactive Driving (HID) do analizy ludzkich zachowań, z których pomocą można tworzyć modele wspierające kierowcę w sposób najbardziej zbliżony do naturalnego. Sztuczna inteligencja skupia się na wychwytywaniu zagrożeń na drodze, wskazując kierowcy przeszkody czy innych uczestników ruchu, a nawet rozpoznając trudne warunki atmosferyczne. Ten postęp w rozwoju sztucznej inteligencji stanowi solidny fundament dla przyszłego wdrożenia systemów autonomicznej jazdy.

Dyrektor HID w TRI Avinash Balachandran dodaje: „Wierzymy, że poprzez zmianę sposobu interakcji człowieka z autem, a także po udostępnieniu tej technologii większej liczbie osób, będziemy w stanie zmniejszyć liczbę ofiar w wypadkach”.

Dotychczasowe osiągnięcia TRI zaprezentowano na przykładzie symulatora, elektrycznych prototypów z czterema kołami skrętnymi oraz aut przystosowanych do autonomicznej jazdy - Toyoty GR Supry i Lexusa LC500.

Sterowany przez sztuczną inteligencję trener jazdy dostarczał kierowcy w czasie rzeczywistym instrukcje i wskazówki, wspierając go w trudnych sytuacjach takich jak poślizg na oblodzonej drodze.

Toyota Research Institute swoje dotychczasowe osiągnięcia testuje na przykładzie różnych rozwiązań, w tym symulatora, elektrycznych prototypów z czterema kołami skrętnymi, a także pojazdów przystosowanych do jazdy autonomicznej, takich jak Toyota GR Supra i Lexus LC500. W trakcie demonstracji sztuczna inteligencja sterująca trenerem jazdy przekazywała kierowcy instrukcje i wskazówki w czasie rzeczywistym, wspomagając go na przykład podczas poślizgu na oblodzonej nawierzchni.