1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Nowa generacja hybryd plug-in Toyoty z zasięgiem 200 km
11 maja 2023

Toyota z nową generacją hybryd plug-in o zasięgu 200 km w trybie EV

Nowa generacja hybryd plug-in, którą Toyota wprowadzi niebawem na rynek, będzie mogła pochwalić się imponującym zasięgiem w trybie elektrycznym wynoszącym ponad 200 km na jednym ładowaniu. W ten sposób gama producenta poszerzy się o praktyczne auta elektryczne typu range extender.

Zasięg 200 km hybryd plug-in

Najbliższe plany Toyoty w strategii dekarbonizacji dotyczą między innymi wprowadzenia do sprzedaży całej gamy aut z napędem hybrydowym typu plug-in nowej generacji. Wydajniejsza technologia baterii znacznie wydłuży ich zasięg w trybie elektrycznym do ponad 200 km, co sprawi, że zyskają w gamie Toyoty pozycję praktycznych aut typu BEV. Hybrydy plug-in nowej generacji na co dzień będą bowiem spełniały rolę typowych aut elektrycznych, natomiast podczas dłuższych tras wyeliminują problem ograniczonego zasięgu samochodów napędzanych wyłącznie silnikami na baterie.

Napęd hybryd typu plug-in rozwija się równolegle z nieustającymi usprawnieniami całej technologii hybrydowej, które trwają od lat 90. Od momentu wprowadzenia na rynek modelu Prius w 1997 roku Toyota doskonaliła pięć generacji technologii hybrydowej oraz trzy generacje napędów plug-in hybrid. Podczas tego okresu sprzedano ogółem 22,5 miliona zelektryfikowanych pojazdów, co jest równoznaczne z redukcją emisji CO2 na poziomie około 7,5 miliona elektrycznych samochodów na baterie. Główną rolę w tej transformacji odegrały właśnie hybrydy, które z generacji na generację są coraz wydajniejsze, a koszty ich produkcji zostały optymalizowane. Dzięki temu średni koszt produkcji napędów hybrydowych obecnie wynosi tylko jedną szóstą kosztów montażu układów hybrydowych pierwszej generacji. Toyota planuje zmniejszyć średnią emisję CO2 nowych pojazdów o 33% do roku 2030, natomiast do roku 2035 nawet o ponad 50% w porównaniu z rokiem 2019.

Toyota inwestuje w rozwój nowych technologii baterii

W celu dalszego udoskonalania pojazdów elektrycznych Toyota angażuje swoje środki w tworzenie nowych technologii magazynowania energii. W związku z tym w roku 2022 rozpoczęto cykl inwestycji o wartości 8 bilionów jenów (czyli równowartość około 60 miliardów euro), które będą trwały do 2030 roku i zostaną przeznaczone na badania, rozwój, opracowanie nowych modeli oraz produkcję pojazdów elektrycznych. Jedna czwarta z tych środków (około 15 miliardów euro) zostanie zainwestowana w rozwój baterii trakcyjnych i zwiększenie ich produkcji, tak aby osiągnąć pojemność równą 200 gigawatogodzinom rocznie. Toyota znajduje się w czołówce badań nad bateriami ze stałym elektrolitem, które w najbliższych latach będą dostępne na rynku zarówno w samochodach hybrydowych, jak i elektrycznych. Dodatkowo firma inwestuje również w baterie bipolarne, testuje system wymiennych baterii do pojazdów użytkowych oraz poszukuje innowacyjnych technologii magazynowania energii.

Już w tym momencie zostały rozpoczęte pierwsze inwestycje o wartości 5,6 miliarda dolarów, a nowe zakłady i linie produkcyjne powstaną w Japonii i Stanach Zjednoczonych do roku 2026. Dzięki temu Toyota będzie w stanie wyprodukować łącznie 40 GWh baterii rocznie w obu tych krajach.

Produkcja hybryd plug-in Toyoty trwa już przeszło dekadę

Obecnie w międzynarodowej ofercie Toyoty znajdują się dwa modele, które są wyposażone w napęd hybrydowy ładowany z gniazdka. Są to RAV4 Plug-in Hybrid oraz najnowsza, piąta generacja modelu Prius. Koncern ma bogate, ponad 10-letnie doświadczenie w produkcji samochodów wyposażonych w tego rodzaju napęd. Ich unikalnym atutem jest wykorzystanie sprawdzonej technologii hybrydowej full hybrid, którą Toyota rozwijała od 1992 roku i przetestowała na ponad 20 milionach hybryd sprzedanych na całym świecie. Hybrydy typu plug-in mają możliwość jazdy w trybie elektrycznym bez emisji, wykorzystując energię jedynie z ładowarki, lub w zwyczajnym trybie hybrydowym, gdzie energia odzyskiwana podczas hamowania pozwala na częste korzystanie z napędu elektrycznego, tak jak w przypadku innych hybryd tej marki.

Pierwszy model Priusa Plug-in Hybrid został wprowadzony na rynek w 2012 roku i stanowił rozwinięcie koncepcji trzeciej generacji Priusa. Samochód ten był wyposażony w hybrydowy napęd o łącznej mocy 134 KM, a opierał się na silniku o pojemności 1,8 litra. Jego bateria litowo-jonowa miała pojemność 4,4 kWh, co umożliwiało pokonanie około 20 km na jednym ładowaniu. Do pełnego naładowania baterii za pośrednictwem zwykłego gniazdka wystarczało zaledwie 1,5 godziny.

W 2016 roku model ten został zastąpiony przez nową wersję opartą na czwartej generacji Priusa. Większa bateria litowo-jonowa o pojemności 8,8 kWh oraz efektywniejszy napęd umożliwiły zwiększenie zasięgu Priusa Plug-in Hybrid w trybie EV nawet do 50 km, a maksymalna prędkość osiągnięta na silniku elektrycznym wynosiła 135 km/h. Napęd o mocy 122 KM oparty był na nowo opracowanym silniku o pojemności 1,8 litra, który charakteryzował się rekordową wydajnością cieplną na poziomie 40%.

Sportowe osiągi hybryd plug-in Toyoty

Najnowsza odsłona Priusa, która pojawi się na rynku w 2023 roku, dostępna będzie w Europie wyłącznie jako hybryda plug-in. Nowy Prius wyróżnia się mocą większą o imponujące 80% w porównaniu do swojego poprzednika, a układ hybrydowy piątej generacji z dużą baterią generuje 223 KM. Samochód o lekkim i aerodynamicznym nadwoziu w stylu coupé potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 6,7 s. Średni zasięg Priusa w trybie elektrycznym (EV) na jednym ładowaniu może wynieść nawet 86 km, a w warunkach miejskich może przekroczyć 100 km. Opcjonalny panel fotowoltaiczny zamontowany na dachu stanowi dodatkowe źródło energii, zwiększając zasięg auta w trybie EV nawet o 8 km dziennie.

Najbardziej dynamicznym modelem hybrydowym typu plug-in w ofercie Toyoty jest RAV4 Plug-in Hybrid, który pojawił się na rynku w 2020 roku. Ten przestronny SUV rodzinny o masie 1,9 tony potrafi rozpędzić się od 0 do 100 km/h w zaledwie 6 s. Auto powstało na bazie RAV4 piątej generacji o mocy 222 KM z napędem na cztery koła i układem hybrydowym 2.5 AWD-i. Wersja z ładowaniem z gniazdka oferuje aż 84 KM więcej mocy, a maksymalna moc 306 KM jest dostępna niezależnie od poziomu naładowania baterii. RAV4 Plug-in Hybrid w codziennej jeździe może służyć wyłącznie jako samochód elektryczny. Bateria litowo-jonowa o pojemności 18,1 kWh zapewnia zasięg w trybie EV do 75 km według normy WLTP w cyklu mieszanym i nawet do 98 km w warunkach miejskich. W trybie hybrydowym samochód zachowuje z kolei oszczędność charakterystyczną dla klasycznego RAV4 Hybrid.